fredag 14 maj 2010

Packning och förberedelse varvas med poesi och funderingar

SHARE THE MOMENT är temat för årets Eurovision Song Contest men innan dess är det en hel del som ska fixas. Packning och förberedelse varvas med poesi och funderingar. Var finns flaggorna och visst saknas det några. Javisst ja – nån flagga är trasig och nån gav jag visst bort i Moskva. Ut och leta nya bland turistbutikerna på Drottninggatan. Svandunsboorna ska putsas och inspekteras. Vilka färgkombinationer gäller i år? Kompletterande inköp är nödvändiga även här. Kan någon berätta hur man håller bagagevikten på max 20 kg inför en två veckors Eurovisionsturné? Det är en omöjlighet. Betänk bara antalet skor som behövs och en väderlek som kan pendla mellan snö och högsommarvärme. Och i alla lägen gäller det att vara "dressed for success".


Jag anar en viss "split vision feeling" inför detta evenemang. Har ingen som helst aning om vem som kan tänkas vinna. Mina pass är svenska och finska men i hjärtat är jag multinationell, så jag hoppas jag blir nöjd oavsett segraren. Två veckor i Oslo känns plötsligt både spännande och exotiskt. Tänk att kunna promenera mellan olika happenings i mini-staden Oslo. Inga långa transportsträckor a la Moscow. Kanske en taxiresa då och då med fungerande taxameter och utan prut. Vi kommer alla att vara glad och fattiga efter en Eurovision i världens dyraste land.

Jag ser fram emot att dela intryck och upplevelser med er de närmaste veckorna, så häng med från start. I morgon ska väskan vara packad och jag försvinner in i Eurovisionsbubblan för ett tag. Min hjärna har redan påbörjat transfereringen och det resulterade i ett poem av låttitlar. Den lyckades få med alla årets 39 bidrag.

Listen to the “Thunder & Lightning” and “Drip Drop” of the rain.
The “Butterflies” “Run Away” and the “Siren” is “Lost And Forgotten”.
Somebody is “Playing with Fire” but what do I do – “Je Ne Sais Quoi”?
I feel like a “Satellite” so give me some ”East European Funk” with a touch of “Ovo Je Balkan”.
Or maybe some Folk Rock a la “Narodno Zabavni Rock”.
“Opa” “Sweet People” – let’s shout “Allez! Ola! Ole!”

But there are days “Há Dias Assim” when “Työlki ellää” or work gets you by.
I ask myself “What For?” ‘Cause “This Is My Life”, it’s not a “Legenda”.
In “My Dream” it’s “Me And My Guitar” and life is so easy - “Lako Je Sve”.
I feel like an “Angel Si Ti” somewhere in “Horehronie”.
So give me a golden rain of “Apricot Stone” or “Il Pleut de L'Or”.
I want to feel the power of “Jas Ja Imam Silata”.

Together “We Could Be The Same” like a small “Algo Pequeñito”.
“It’s All About You” and “That Sounds Good To Me”.
I want to “Shine” together with you “In A Moment Like This”.
‘Cause after all “My Heart Is Yours” and “It’s For You”.
“Ik Ben Verliefd” – I’m In Love. Sha-la-lie! Sha-la-la!
So believe in the words of the “Milim” that “Life Looks Better In Spring”.

1 kommentar:

Pierre sa...

Bra jobbat med dikten! Blir verkligen avis på att du är på väg till Norge! Jag landar inte förrän dagen innan finalen. Ha så kul!