lördag 27 mars 2010

Moldavien och Ryssland: En personlig recension och tidigare favoriter

Så här ett par månader innan Eurovision Song Contest drar igång ska jag recensera årets låtar med viss tillbakablick på ländernas tidigare bidrag. Det som jag tycker nu är troligtvis nåt helt annan när det är dags i Oslo. Det har hänt förut att katastroflåtar slutat som mina favoriter. Det är dock tveksamt om Ryssland klarar det avancemanget. Omdömet kommer i 'running order' med start från semifinal 1.

Moldavien: The Sun Stroke Project & Olia Tira: "Run Away"
Årets techno-disco-influerade bidrag lär inte sätta något större avtryck i historien och lär inte aspirera på någon topplacering. Den enveten fiolrefrängen och saxriffet är det man kommer ihåg. Olia sjunger och hennes projekt verkar mest bestå av dansare men jag tror det är instrumentalisterna som avses.
Medverkat i ESC: Moldavien tillhör ungdomarna i detta sammanhang och kom med 2005.

Bästa placering: 6:a år 2005 då Zdob si Zdub sjöng punketno i ”Boonika Bate Toba”. Inte för att det var en bra låt utan för att man placerat en trummande mormor i en gungstol på scenen.
Min personliga favorit: Soft-chilliga “A Century Of Love” med Geta Burlacu från 2008. Ett jazzigt anslag och snyggt trumpetspel. Tog sig inte till finalen.




Ryssland: Peter Nalitch & Friends: ”Lost And Forgotten”
Peters röst låter som en mutation av Roger Whittaker och Demis Roussos. Hur olycklig kärleken än är så borde det finnas en gräns även i ESC-sammanhang. Detta är ett obeskrivlig balladpekorakel på tidsresa till 70-talets dansband era. Lyssna på ljudmattan i bakgrunden och stämsången som skulle platsa bättre i en manskör. Man har till och med fått in en snutt av pratsång, som får mig att tänka på Arne Qvicks dunderhit ”Rosen” från 1969. Fast den var bättre. Det bästa med denna låt är att jag får mig ett gott skratt när jag hör den.
Medverkat i ESC: Sedan 1994 men med vissa avbrott.
Bästa placering: 2008 då Dima Bilan vann med ”Believe”, som var en blek kopia av ”Never Let You Go” som han blev tvåa med år 2006.
Min personliga favorit: Alsou med ”Solo” från år 2000


Källa/foto: eurovision.tv

Inga kommentarer: