torsdag 11 mars 2010

Dagens överraskning för mig - Peter Jöback

Melodifestivalens första rep inför finalen pågår och jag har i allafall hunnit lyssna på sju låtarna. Jag måste ju faktiskt hinna piffa upp mig innan det är dags för mottagning i Stadshuset.

Alla låtar är faktiskt helt okey även om det inte finns någon som riktigt sticker ut. Enligt vadslagningsbolag så ska Anna Bergendahl vinner eller Salem Al Fakir. Nåja - det vet lika lite som de flesta andra.



1. Darin - "You’re Out Of My Life"
Söta Darin har en fantastisk röst men tyvärr har han inte mycket till utstrålning. Under repet ser han ganska bister ut. Trots allt är detta en av de bättre balladerna i lördagens startfält. Darin har inga dansare – han satsar på tre fladdrande lakan bakom sig som ändra färg. Kläderna är utbytta mot en svart glasig kostym. Betydligt snyggare än det han hade i delfinalen men konventionellt. Carolafläkten är i full gång - även manliga artister gillar blåst i håret.

2. Pernilla Wahlgren - "Jag vill om du vågar"
Vilken röst och vilket tryck! Är det här samma Pernilla som i Örebro? Hon blivit av med sin förkylning och det är som en helt annan låt. Underskatta inte schlagern - den är definitivt inte död även om den knappast vinner på lördag. Carolafläkt och konfetti avslutar sista framträdandet.

3. Andreas Johnson - "We Can Work It Out"
Snygg ljussätting. Andreas står rakt upp och ner och sjunger. Trevlig låt som går in genom ena örat och lika snabbt ut genom det andra. Finns inte så mycket mer att tillägga. Nån ska ju bli sist också.








4. Timoteij - "Kom"
Timoteij består av Fiol-Johanna, Dragspels-Bodil, Flöjt-Elina, GitarrochSång-Cecilia. Tjejerna är söta och ler lite förskräckt. Känns stelt och smått nervöst men det är ju första gången i Globen. Enkel koreografi med små rörelser och jag tror att detta nummer ser mycket bättre ut i TV-rutan än här på scenen. Fyra Ruslana-trummisar sköter rytmen. Såhär långt tror jag fortfarande att detta är det bästa låten för Oslo.

 
 
5. Peter Jöback - "Hollow"
Nu börjar det hända saker i Jöbacks nummer! Han tar ta ut svängarna betydligt mer än i delfinalen och han får möjlighet att briljera med den stora röst han faktiskt besitter. Jöback backas upp av 6 körsångare och det ger låten en gospel-feeling. Finalens mest spektakulära laser och flest antal modulationer. Jag har inte varit imponerad av ”Hollow” tidigare men börjar bli beredd att ändra mig. Är inte helt övertygad – än – men det är två dagar kvar till finalen.


6.Ola -"Unstoppable"
Ola gör entré i ett moln av rök. Finalens stompigaste låt som mest känns enerverande och som en utfyllnad bland balladerna. Ola leker kast med mikrofon. Bakom det vita pianot sitter en pianist med rasta-look. Tävlar troligen om jumbiplatsen med Andreas.
7. Jessica Andersson - "I Did It For Love"
Cellokvinnan är kvar. Samma upplägg som i Örebro. Vacker och bra sånginsats men på lördag blir det en betydligt tuffare match än för en vecka sedan.

Inga kommentarer: