söndag 28 mars 2010

Estland och Slovakien: En personlig recension och tidigare favoriter

En analys av Estlands och Slovakiens bidrag.

Estland: Malcolm Lincoln: ”Siren”. Startar som nr 3 i semifinal 1.
Malcolm Lincoln är inget bilmärke utan ett artistnamn för Robin Juhkental. Låten ”Siren” är någon form av enerverande, odefinierbar syntpop. 3 minuter känns stundtals långa. Det måste vara titel som får mig att tänka på Odysseus irrfärder där han bands fast masten för att inte förtrollas av sirenernas sång. Malcolms låt hade knappast varit nåt problem för Odysseus - han hade seglat obemärkt förbi. Enligt den grekiska mytologin är en siren en fågel med kvinnohuvud.
Medverkat i ESC: Sedan 1994 med avbrott for 1995.
Bästa placering: Vinnare år 2001 med Tanel Padar, Dave Benton & 2XL och ”Everybody”
Min personliga favorit: Egentligen har jag tre: Ines (2000) ”Once In A Liftime”, Sahléne (2002) ”Runaway” och Ruffus (2003) ”Eighties Coming Back”. Måste jag välja blir det Ines som kom fyra.


Slovakien: Kristina "Horehronie". Startar som nr 4 i semifinal 1.
Efter tre uppvärmningslåtar börjar det hända nåt hos mig. Snygg sång och taktfasta trumrytmer som ger låten mer tempo än den egentligen har. Etno feeling i moll. Gillar att Kristina sjunger på slovakiska. Det enda jag inte uppskattar är låtens avslut med en ofullbordad harmonik. Landet saknar topplaceringar och har all chans att bättra på den i år.
Medverkat i ESC: Sporadiskt sedan 1994. Detta är femte gången man deltar.
Bästa placering: 1996 då Marcel Palonder blev 18:de med ”Kým Nás Má”
Min personliga favorit: Årets låt ”Horehronie”

Källa/foto: eurovision.tv

Inga kommentarer: