tisdag 26 januari 2010

Alexander Rybak är gäst i finska finalen i Euroviisut


På lördag är det dags för final i Finlands uttagning till Eurovision Song Contest i Oslo. Vad passar då bättre än att fjolårets vinnare från Moskva, Alexander Rybak, medverkar. Han kommer säkert att ha det hektiskt framöver. Jag kan tänka mig att det är flera länder som vill ha honom som gäst i samband med de nationella finalerna.

Startfältet blev ju klart i fredags. Nu är det ockå bestämt i vilken ordning låtarna ska framföras. Statistiskt brukar man säga att det är bra att starta i början och i slutet. Det skulle betyda att Maria Lund och Kuunkuiskaajat ligger bra till. Förhoppningsvis ska det inte vara omöjligt att hålla koll på 10 låtar - mina favoriter ligger ju i mitten: Heli Kajo och Nina Lassander. Och givetvis också Antti Kleemola med kepsen.

1. Maria Lund - Sydän ymmärtää
2. Antti Kleemola - Sun puolella
3. Linn - Fatal moment
4. Pentti Hietanen - Il mondo è quì
5. Heli Kajo - Annankadun kulmassa
6. Nina Lassander - Cider hill
7. Amadeus - Anastacia
8. Sister Twister - Love at the first sight
9. Eläkeläiset - Hulluna humpasta
10. Kuunkuiskaajat - Työlki ellää


Viktigast av allt är att vi INTE skickar en humpplåt till Oslo. Ska man rösta strategiskt och vill att Finland ska ha en rimlig chans så lägg nu er röst på Heli Kajo!
 
Jag måste bara få citera min gode vän Roger: "Att skicka Eläkeläiset till Oslo är som att skicka Matti Nykänen till OS i Vancouver". Det säger allt eller hur.

Inga kommentarer: