söndag 24 maj 2015

Eurovision 2015: Tävlingens hjälte heter Måns


Innan det började rassla in 12-poängare till Måns, så måste jag ge 12 poäng till Wien och arrangörerna av årets Eurovision. Jag har varit på 10 eurovisionsäventyr som ackrediterad och detta var helt klart den mest välarrangerade och bästa av alla.

Den grafiska profilen genomsyrade allt från musik till toalettskyltar och frimärken. Imponerande!


Som pricken på i-et blev det dessutom den rafflande, gastkramande röstningsrysare som vi alla hoppades på. Jag vågade inte tro på vinst för Måns. Trodde nog att italienska operapopen skulle ta hem spelet men pojktrion fick nöja sig med en bronsplats.


Intressant röstfördelning
Topp-5 blev:  1) Sverige 2) Ryssland 3) Italien 4) Belgien 5) Australien.
Skulle man enbart gått på telefonröster hade Italien vunnit men folket har bara halva makten i denna tävling. Jurygrupperna hade Sverige på första plats. Folket tyckte att Aminata från Lettland var värd en åttonde plats medan juryn hedrade henne med en andra placering. Själv förstod jag mig inte alls på låten och trodde hon skulle hamna bland bottenskrapet. Ingen total enighet med andra ord.

Telefonrösternas topp-5  / Jurygruppernas topp-5
1. Italien – 366                   /  1. Sverige – 353
2. Ryssland – 286               /  2. Lettland – 249
3. Sverige – 279                 /  3. Ryssland – 234
4. Belgien – 195                 /  4. Australien – 224
5. Estland – 144                 /  5. Belgien – 186

För den som vill studera röstningen närmare så hittar ni den HÄR. 



Nu börjar den intressanta kampen mellan städerna i Sverige. Vem ska få ordna Eurovisionen nästa år. Stockholm är bäst rustat med arenor och hotellrum. Men efter 2013-års upplaga när tävlingen landade i Malmö så vågar jag inte hoppas för mycket. Räkna inte bort Göteborg än.

Foto: Lilian, EBU (Elena Volotova)

Inga kommentarer: