fredag 15 maj 2015

Eurovision 2015: Svenske hjälten Måns behåller favoritskapet

Nu har alla semifinalister gjort sin första repetition. Vissa lite vacklande, andra rutinerat och helgjutet.

Sveriges Måns tillhör den helgjutna kategorin. Här finns inga tveksamheter och numret har ändrats marginellt jämfört med Melodifestivalen. Å andra sida - varför ändra ett vinnande koncept. Nu återstår att se om det håller hela vägen. Nog verkade han vara något av en hjälte för många efter gårdagens rep. Heja Måns!

Israel återupptäcker de gyllene skorna. Tyvärr räcker det inte för 16-åriga Nadav Guedj. Han sjunger om hur han vill visa oss Tel Aviv-nattens alla hemligheter. Det låter hoppfullt men inte övertygande. Jag föredrar en mer mogen pojke att att upptäcka natten med.

Komplicerat för Lettland. Visst står Aminata för årets mest introverta och mystifierade bidrag. Känns som hon försöker gör en Loreen men drar låten för långt åt det extrema hållet. Tyvärr hjälper det inte att hon har tävlingens mest tygrika klänning.


Less is better. Det är mitt råd till Azerbadijan. Elnur sjunger om vargar i natten, det en bra låt framförd av en ypperlig sångare. Men jag är 'hellre jagad av Orups vargar' än Elnurs dansare, som distraherar hela framträdandet. Jag börjar starkt betvivla deras topp-5-placering.


Maria Olafs är som en barfotaälva från Island. Visst vore det fantastiskt om hon upprepade Johannas bragd från 2009. Jag hoppas att Marias röst bär. Det var lite svajigt på repet.


Jag visst inte att det fanns isdrottningar i Schweiz. Det ser i alla fall ut så på scenen när Mélanie René framför sin "Time To Shine". Lite väl skrikigt i min smak men klart är att Mélanie har en av tävlingens vackraste klänningar.


John Karayiannis från Cypern verkar vara en hygglig prick liksom hans sång. Knappast någon vinnare men viss skrällvarning finns det. Gullig, melodiös ballad framförd av en svärmorsaktig kille i pråper kostym ska inte underskattas.


Sloveniens Maraaya har inte glömt sina hörlurar. Ingen gimmick ska underskattas och låten är modern jämfört med många andra bidrag i årets tävling. Maraaya, och hennes man som också finns på scenen, kategoriserar sin "Here for you" som indie-pop. Light-version skulle jag vilja tillägga.


Vi hittar Polens Monika Kuszyńska i balladskåpet och risken finns att hennes outfit försvinner i mängden när det finns så många klänningar att välja mellan. Det är trots allt en bra låt som jag gillar. Plus till Polen att scenfärgerna inte är i blå-svart. Äntligen lite rosa.

Här får ni en resumé av dag 4 på 100 sekunder från www.eurovision.tv:



Foto: EBU (Elena Volotova, Thomas Hanses)

Inga kommentarer: