torsdag 21 maj 2015

Eurovision 2015: Semifinal 2 och sju ska bort


Oj, oj, oj va svårt. Det är mitt intryck efter gårdagens genrep inför semifinal 2. 17 länder och 10 går vidare. Min gissning i semi 1 var sämre än vanligt och efter viss vånda så har jag bestämt mig för att Irland, San Marino, Malta, Portugal, Lettland, Schweiz och Tjeckien åker ut. Jag garderar mig med Litauen och Polen. Det smärtar mig att ha Malta på listan eftersom jag känner sympati för både Amber och landet men alla kan ju inte gå vidare.


I första semifinalen var Polina från Ryssland den klart lysande stjärnan. I andra semifinal har Måns Zelmerlöw den rollen. Trots att det finns en svärmorsdröm till grekcypriot med i samma startfält så tycker jag nog att Måns får pris som kvällens Apollo.

Även Island och Norge förväntas gå till final. Islands Maria står för tävlingens enda barfotabidrag om man bortser från Tjeckiens Marta som kastar skorna mitt i låten. I övrigt är låten ganska tråkig men i sammanhanget känns den ändå hyfsat modern. Norges Debrah Scarlet har tävlingens mest uppseendeväckande och fantastiska röda hårman. Låten är en stor favorit bland fansen även om ingen vill åka till Norge igen eftersom det är alldeles för dyrt.

Litauen: This Time med Monika Linkytė och Vaidas Baumila ??
Irland: Playing With Numbers med Molly Sterling
San Marino: Chain of Lights med Anita Simoncini & Michele Perniola
Montenegro: Adio med Knez
Malta: Warrior med Amber
Norge: A Monster Like Me med Mørland & Debrah Scarlett
Portugal: Há Um Mar Que Nos Separa med Leonor Andrade
Tjeckien: Hope Never Dies med Marta Jandová and Václav Noid Bárta
Israel: Golden Boy med Nadav Guedj
Lettland: Love Injected med Aminata
Azerbaijan: Hour Of The Wolf med Elnur Huseynov
Island: Unbroken med Maria Olafs
Sverige: Heros med Måns Zelmerlöw
Schweiz: Time To Shine med Mélanie René
Cypern: One Thing I Should Have Done med John Karayiannis
Slovenien: Here For You med Maraaya
Polen: In The Name Of Love med Monika Kuszyńska  ??


Skulle Måns behöva inspiration till nya streckgubbar så rekommenderas ett besök i Haus der Musik.

Här får ni en resumé på 100 sekunder från www.eurovision.tv:



Foto: Lilian & Roger

Inga kommentarer: