söndag 4 maj 2008

28 grader varmt i Belgrad och på hemmaplan stiger schlagertemperaturen

Om knappt 2 veckor är jag förhoppningsvis på invigningsparty i Belgrad. Den 16 maj är det dags att åka iväg. Det börjar kännas som i senaste laget allt eftersom jag hör att mina eurovision friends från diverse länder kommer att åka redan inkommande helg. Repetitionerna börjar då vilket är tidigare än någonsin. Det beror på upplägget med två semifinaler och att det därmed tillkommit en tävling redan tisdag 20 maj.


Jag har nu lyssnat och tittat på alla bidragen och det börjar utkristallisera sig vissa favoriter. Tyvärr brukar det vara så att mina personliga favoriter inte nödvändigtvis är de som kvalificerar sig. Jag återkommer om vilka 10 bidrag som jag tror tar sig vidare från respektive final. Men redan nu kan jag meddela att några av mina personliga favoriter för tillfället är: Rumänien, Schweiz, Ukraina, Armenien, Holland, Kroatien. Både Rumänien och Schweiz bidrag är på italienska - ett språk vi saknat länge i tävlingen eftersom Italien inte deltagit sedan 1997. Man kanske äntligen skulle kunna hoppas på en resa till Bukarest. Det vore inte helt fel. Kroatien deltar med en zigenar-tango som är låter som hämtat ut en film av Emir Kustarica. Helt fel i detta sammanhang och chanslös men jag kan inte låta bli att få både abstinens efter Ungern och Argentina när jag hör låten. Favoriterna kommer och går och jag lovar inte att jag tycker likadant om en vecka eller två.


I väntan på sommarvärmen i Belgrad så njuter vi av våren i Stockholm. Inte så tokigt. Blommor och blad frodas både i parker och på Hötorget.

2 kommentarer:

Roger sa...

Tjenixen
Snart kommer mina åsikter om låtarna på MIN blogg, jaja livet ändras i Årsta också.Kolla på rogerjohannesontour,blogspot.com
Kram

Roger sa...

Det skall förstås va en punkt före blogspot, för ivrig igen!