tisdag 20 maj 2008

Kommer Finlands hårdrocksryttare till final?

Om några timmar vet vi.
Det är fortfarande 30 grader varmt och nu har vi gett upp promenaderna mellan vårt hostel och presscentret. Taxi är det som gäller.
Igår var det intervju med Teresbetoni efter första genrepet. Killarna var nöjda sitt framförande. Roger och jag har hittat en bra fördelning i intervju arbetet. Jag frågar och han stenograferar.
Kvällens program bestod av isländskt party. Jag sa tidigare att Ukraina stod för årets fest. De får nog dela första platsen med Island. Givetvis uppträdde Euroband och det var inte någon playback eller singback här inte. Över en timmes livekonsert med en repertoar av gamla eurovisionslåtar. Islands ambassadör i Stockholm (!) stod som värd, eftersom han fungerar som Serbiens konsul i Sverige. Efteråt vara det bara att hoppa i en taxi och fortsätta kvällen på Euro club. Där märks att de flesta anlänt nu och det dyker upp bekanta ansikten hela tiden. Mycke kindpussande och glasögonen är skitiga mest hela tiden. Kan också konstatera att många av fansen (speciellt de från England) är otroligt konservativa och verkar bara gilla traditionella schlagerlåtar.
Myggens svärmningsperiod i Serbien pågår denna vecka. Ni som känner mig kan förstå hur de kalasar på min kropp. Vi har unnat oss en ordentlig middag innan kvällens semi och ätit på en fiskrestaurang inte så långt från vårt boende. Beläget på Donau och trots det skitiga vattnet utnyttjar man verkligen strandlinjen. När ska man göra något liknande i Stockholm? Tänk va trevligt det kunde bli på Skeppsbron.
Nu har jag varit på genrep nummer 3 och ni får börja bänka er framför tv-apparaterna, medan jag bevakar på plats. Intrycken från igår kvarstår. Jag vill fortfarande att Montenegro ska går vidare. Polska barbiedockan Isis har sin ”not so good looking husband” på scenen bakom den vita flygeln. Finlands hästrocklåt har fastnat i skallen och jag börjar på allvar gilla den. Bosnien&Hertzegovinas sångare har gömt sig i tvättkorgen. Estland blir bara värre ju fler gånger jag ser och hör dem. 150 miljoner tv-tittare följer detta spektakel.
Vår värda på Arka Barka fyller år idag och han ska ha en tillställning ikväll, så vi har lovat förgylla den med en kort närvaro. Här kan kolla in deras websida: http://www.arkabarka.net/

Islands Euroband och Norges söta Maria med sin låtskrivare Mira Craig

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Lilian,
Sitter och tittar på semifinal nr 1 och av hittills framförda bidrag att döma kommer Charlotte Perelli att vinna hur enklelt som helst!!

Nyss var det en kille på scen som såg ut som en vit kyckling och då undrar man om vem som helst får vara med!!

Själv drar jag till Barcelona imorgon så jag får se hur det spanska intresset för schlager är!

Jag kommer att fokusera på Cava och tapas

lev väl // Janne