fredag 25 maj 2012

Eurovision 2012 semifinal 2: Eufori i Crystal Hall

Puh säger jag efter anspänningen i nattens final. Loreen är i final! Nog för att det känts som Loreen haft en säker plats i finalfältet men det trodde alla också om Kate Ryan 2006. Kate gick inte vidare och sedan dess finns uttrycket "hon/han gjorde en Kate Ryan".





Jag lyckades med min bästa tippning någonsin och hade 9 av 10 rätt (semifinal 1 var 8 av 10). Jag trodde på rockbandet Litesound från Vitryssland men det blev Makedonien. Kaliopi är en enormt uppskattad sångerska i Makedonien med omnejd och det gav resultat. Hon har en fantastisk röst men jag irriterar mig på gitarrsolot i hennes låt "Crno I Belo".

Jag är så otroligt glad över att Estland och Ott Lepland är vidare. "Kuula" var den enda låt som gav mig rysningar. Ott Lepland sjunger bäst av alla män i denna tävling. 







Norges Tooji tog sig vidare med sin Eric Saade liknande låt. Därmed är alla Nordiska länder utom Finland  i final.

 















Serbiens Željko Joksimović hade en garanterad finalplats och han fick sällskap av Maya Sar från grannlandet Bosnien & Herzegovina. Även Kroatien och Slovenien tävlade i semifinal 2 men rösterna räckte inte till alla f.d. Jugoslavländer trots att samtliga hade bra bidrag.

Många hade nog räknat bort schlagerdängan med söta, charmiga Kurt från Malta men han gjorde ett ypperligt framträdande. Jag är så glad för att Malta  är med i finalen igen. Grattis Johan Jämtberg och Mikael Gunnerås i Gävle

 



Största överraskningen var Litauen. Hade någon sagt till mig för en vecka sedan att Donny Montell skulle vara i final med "Love Is Blind" så hade jag inte trott på detta för fem sekunder. Han startade sist i semifinalen och något positivt hände under hans framförande. Helt plötsligen kändes 80-tals pastischen som en finallåt och jag sätter upp honom på min topp-10-lista. Grattis.










Ukrainas fotbollsdänga med Gaitana tog sig, helt enlig beräkningarna, vidare till finalen. Det gäller även Turkiets Can Bonomo. Vrålet i arenan var obeskrivlig när Con kom in på scenen. Azerbajdzjanerna har stor samhörighet med Turkiet och även om Azerbajdzjan inte fick rösta så finns det många andra turkar runtom i Europa som såg till att Can är i final på lördag.

Om jag räknat rätt så är det tio, helt eller delvis, svenskskrivna låtar i finalen: Cypern, Italien, Norge, Azerbajdzjan, Grekland, Sverige, Spanien, Malta, Storbritannien, Irland. 10 av 25 - inte illa. Heja Sverige!

Lista på finalister och starting position:
  1. UNITED KINGDOM
  2. HUNGARY
  3. ALBANIA
  4. LITHUANIA
  5. BOSNIA & HERZEGOVINA
  6. RUSSIA
  7. ICELAND
  8. CYPRUS
  9. FRANCE
  10. ITALY
  11. ESTONIA
  12. NORWAY
  13. AZERBAIJAN
  14. ROMANIA
  15. DENMARK
  16. GREECE
  17. SWEDEN
  18. TURKEY
  19. SPAIN
  20. GERMANY
  21. MALTA
  22. FYR MACEDONIA
  23. IRELAND
  24. SERBIA
  25. UKRAINE
  26. MOLDOVA
 Foto: EBU (Elke Roels, Thomas Hanses, Andres Putting), Lilian







1 kommentar:

Nathalie sa...

Ska bli kul o se vem som vinner alltsammans! Loreen ligger bra till trots att jag inte alls gillar låten. Känns bra att Bulgarien åkte ut. Den låten känns mkt knasig att ha kommit med ens..