tisdag 14 maj 2013

Eurovision 2013: Mat och musik med Greklands Koza Mostra

Koza Mostra kommer från Thessaloniki deras låt heter "Alcohol Is Free". Resten är låten på grekiska. Alla utom mustaschfarbror Agathon är klädda i kilt - på scenen i alla fall. Men om ni förväntar er frågor om alkohol, kiltar och den grekiska krisen så blir ni besvikna.

Ni som är Greklandsfantaster liksom jag vet att förr eller senare kommer man in på ämnet mat. 'Förr' i bemärkelsen diskussion och 'senare' i fråga om faktisk middagstid. I Grekland är det ofta kvinnorna som står i köket och vakar över recepten. Därför kändes det naturligt att diskutera mammornas tzatzikirecept och andra maträtter när jag träffade Ilias, Agathon och de andra killarna för en intervju.

Givetvis tog jag också chansen att slänga mig med några grekiska fraser, speciellt med Agathon. Notera att mustaschen har ansats under Malmö-vistelsen. Jämför bilden ovan men den nedanför.


Finlands Krista Siegfrids och Koza Mostra har träffats vid ett par tillfällen och hon gjorde en speciell hälsningsvideo till killarna som fått stor uppmärksamhet i Grekland. Grekland och Finland tävlar ju i samma semifinal och nu hoppas vi på ett välfungerande röstutbyte....



OBS:
Har avslöjat att jag spelar trumpet så nu kanske det blir en ny karriär i Thessaloniki. Har hunnit diskutera modeller och märken med trumpet-Vasilis. Jag får visst börja öva när jag kommer hem från Malmö.

Foto, video: Lilian & Roger

Inga kommentarer: