söndag 12 februari 2012

Ungern skickar Compact Disco till Baku

Vinnare efter två semifinalen och en final är gruppen Compact Disco som ska representera Ungern i Baku. Deras bidrag ”Sound of Our Hearts” är en modern elektroinfluerad låt. Fyra låtar röstades fram av tv-tittarna till en superfinal och därefter var det de fyra jurymedlemmarna som vald ut vinnaren. I jury ingick Kati Wolf som blivit superpopulär i Ungern tack vare sin finalplats i Düsseldorf med "What About My Dream".


Vinnarlåten är trots allt ett bra val från ett Ungerskt Eurovision-perspektiv även om min personliga favorit var Gabor Heincz som helt otippat tog sig till superfinalen. Utan att veta så tror jag att förhandsfavoriten Gabi Toth var något besviken över kvällen. Hon kvalade inte ens in bland top-4.


A Dal' en ny upplevelse "hemma i Budapest". Jag hade gärna varit i Göteborg i helgen men ibland är det bra att se en annan typ av uttagning. 'A Dal' var en proffsigt producerad TV-produktion i en studio för ca 150 personer. Ganska långt från Melodifestivalens arenaevenemang. Ibland är det nyttigt att komma tillbaka till det lilla formatet som ändå har stor betydelse för ett land. Mer än 100.000 telefonröstade i det som var Ungerns första uttagning med deltävlingar.Ett rekord med andra ord.


Under finalen framförde Kati Wolf sin låt iklädd svart läder, tillsammans med sex supersnygga dansare. Om vi backar bandet och hade haft denna koreografi och outfit i Düsseldorf hade Kati fått SÅ många fler röster. I samband med intervjun efteråt (som kommer senare) så nämnde Kati speciellt sitt besök i Stockholm i augusti 2011. Hon var mycket imponerad över sina svenska fans som verkar vara flest efter de ungerska, och dessutom kan de sjunga med på ungerska!

Vad det gäller Melodifestivalen så har jag förstått på reaktionerna att det inte var samma höga energinivå som förra veckan. Själv är jag förvånad över att Thomas Di Leva inte gick vidare och ännu mer förvånad över att David Lindgren tog sig direkt final. Det var kvällens skräll för mig eftersom jag totalt räknat ut "Shout It Out" som en icke-låt. Kul att bli överraskad och nu ska jag lyssna en extra gång på David och ge honom en 'second chance'.


By the way - if no Hungarian Unicum available, I have a 12-pack of Killepitsch! Thanks JP!


Foto: Lilian, JP

Inga kommentarer: