torsdag 16 februari 2012

MF 2012: Deltävling 3 innehåller balladduell och kulturbidrag


Dags för tredje deltävlingen som sänds från Leksand. Efter att ha hört på 1-minuters-snuttarna så har jag fått en hyfsad ljudbild av vad vi kan förvänta oss på lördag.

 
  


Ballad-duellen mellan Maria och Molly!







Startfältet innehåller två ballader av klassiskt snitt: ”I mina drömmar” och ”Why Am I Crying” Maria BenHajji är årets webbjokervinnare och sjunger på svenska medan Molly Sandén sjunger på engelska. Personligen tycker jag båda bidragen är värda att gå vidare. Eventuellt kan Molly dra det längre strået eftersom hon är känd och dessutom har hennes låt en tuffare refräng. Webbjokern har funnits i tre år och det här är helt klart det bästa bidraget. All eloge till Maria och låtskrivarna.

 
 Pojkband  eller  tjejgrupp?





Det handlar om pojkbandet Youngblood och tjejgruppen Love Generation. Det nyfödda pojkbandet har fem medlemmar och bakom konstruktionen står nestorn Fredrik Kempe. Love Generation debuterade ifjol med att ta sig till andra chansen. Nu gör det comeback med en ny RedOne & co låt samt en medlem mindre. Kempe brukar veta vad han gör och pojkband brukar i regel samla fler telefonröster än tjejband. Å andra sidan har tjejerna mer rutin. I båda fallen spelar dansen en stor roll så vi får väl se om det är bäddat för en ’dans-fight’. Något av bidragen går i alla fall vidare. Killarna jämförs redan med Eric Saade och tjejerna lär jämföras med deras bidrag i fjol ”Dance Alone”.

Veteranen Andreas Johnson medverkar för femte gången och kan stoltsera med en andra och tredje placering. "Lovelight" känns som en typisk tidig Andreas-låt i genren medium-poprock. Betydligt bättre än ”We can work it out” från 2010 och Carola-duetten 2008. Jag hoppas han tar sig vidare.




 
Svensk obestämbar genremusik?





Mattias Andréasson kom på en tredje plats med E.M.D 2009. Bidraget "Förlåt mig" har han skrivit själv och för mig påminner det om en Veronica Maggio, Oskar Linnros eller Daniel Adams Ray låt. Vet inte vad stilen kallas men den framkallar varken vibrationer eller rysningar hos mig. Svårt att avgöra om Mattias klara sig vidare. Kanske kan hans vinst i Let’s Dance 2010 ge några extra röster. Carolina Wallin Pérez med sitt eget bidrag ”Sanningen” hamnar i samma obestämbara härad. Melankolisk, dyster singer-song-writer låt som känns som deltävlingens utfyllnad. 

Kulturbidrag:
Det handlar inte om stadsbidrag till kulturen utan författarskråets bidrag till Melodifestivalen. Björn Ranelid feat. Sara Li framför ”Mirakel”. Jag kan höra Ranelids text framföras i form av en helt vanlig diktuppläsning. Den är både vacker och kvalitativ. Kanske är jag konservativ som inte gillar deklamering till eurodiscokomp á la Lili&Susie.


Efter förra veckans resultat så får jag reservera mig för felgissningar. Aldrig hade jag kunnat gissa mig till att David Lindgren skulle gå direkt till final men vad vore denna tävling utan skrällmoment. 

Lyssna på låtarna HÄR.
Startordningen på lördag är följande:
1. Youngblood – Youngblood
Låtskrivare: Fredrik Kempe, David Kreuger.



2. I mina drömmar – Maria BenHajji

Låtskrivare: Nanna Sveinsdóttir, Thomas Cars.



3. Förlåt mig – Mattias Andréasson

Låtskrivare: Mattias Andréasson.



4. Just a Little Bit – Love Generation
Låtskrivare: RedOne, John Mamann, Jean-Claude Sindres, Teddy Sky, Yohanne Simon, Bilal Hajji.



5. Sanningen – Carolina Wallin Pérez

Låtskrivare: Martin Bjelke, Michael Clauss, Carolina Wallin Pérez.



6. Lovelight – Andreas Johnson

Låtskrivare: Andreas Johnson, Peter Kvint.



7. Why Am I Crying – Molly Sandén
Låtskrivare: Aleena Gibson, Molly Sandén, Windy Wagner.


8. Mirakel – Björn Ranelid feat. Sara Li

Låtskrivare: Fredrik Andersson, Björn Ranelid.

Källa: SVT
Foto: Lilian, Lena

Inga kommentarer: