lördag 12 februari 2011

Euroviisut 2011: Det finns 10 potentiella vinnare

Generalrepet är avklarat och om jag var osäker på vinnare innan så är det ännu mer oklart just nu. Samtliga artister har något som tilltalar mig, mer eller mindre.
Om jag ska försöka mig på att analysera ”riskerna” i tävlingen så är det splittrade röster mellan bidrag som är för lika varandra. Tyvärr avgörs tävlingen enbart via telefonröster och jag har ingen aning om hur röstningsbenägna finska folket är. Kommer det att vara de med störst stöd från hembygden som vinner eller kommer man att rösta på bästa framträdandet? Jag har inget svar eftersom jag aldrig sett några röstningssiffror från YLE.

Jag ska försöka mig på att lista de fördelar som bidragen har.

1. Eveliiina Määtta – ”Dancing In The dark”: Kvällens mest moderna electro-dance bidrag.
2. Sami Hintsanen – ”Täältä Maailmaan”: Finsk underhållningsschlager när den är som bäst. Gillar man Eurovision som den lät för 20 år sedan så röstar man på Sami.Läs min intervju med Sami HÄR
3. Milana Misic - “Sydämeni kaksi maata”: Kvällens mest exotisk bidrag med influenser av balkan. Man har lyckats skapa en lite mystisk stämning på scenen med många eldar och facklor. Milana är dotter till legende Laila Kinnunen och det kan ge extra röster. Läs min intervju med Milana HÄR
4. Paradise Oskar – ”Da Da Dam”: Slår igenom ikväll som flick-idol men låtens enkla melodi fastnas och framträdandet framkallar även moderskänslor. Detta är en låt som alla kan tycka om. Oskar eller Axel som han egentligen heter sjunger avslappnat och med sammetslen röst. Läs min intervju med Oskar HÄR
5. Cardiant – ”Rapture In Time”: Heavy rock är alltid gångbart i Finland och har trogna fans. Cardiant tog sig till final via webbjokertävlingen. Nu återstår att se hur långt rösterna räcker. Jag gillar låten men det hänger mycket på om sångaren Erik Karhatsus röst bär hela vägen.
6. Johanna Iivanainen – ”Luojani Mun”: Trevlig och oskyldig låt med snygg sång. Har en hook in melodin som fastnar. Ska ej underskattas.
7. Father McKenzie – ”Good Enough”: En melodiös låt som appellerar till alla som gillar pompös rock. Killar lär få en stort regionalt stöd från bland annat Åland och Österbotten. Det har visat sig att dessa regioner klarar av att ta sina landsmän från webbtävlingen ända till finalen. Läs min intervju med bandet HÄR
8.  Marko Maunuksela – ”Synkän Maan Tango”: Årets tangokung har en given beundrarskara. Låten är dessutom suggestiv med rock-gitarr-riff. I kören finns idel kända ansikten för de som är tangofantaster.
Läs min intervju  med Marko HÄR
9. Saara Aalto – ”Blessed With Love”: Snyggt och stiligt framförande. Bra sång och koreografi. Det mest genomarbetade numret ikväll. Jag får Isländska vibbar á la Johanna. Läs min intervju  med Saara HÄR
10. Stala & So - "Pamela": Glamrock är en genre som brukar skörda vissa framgångar i Eurovision-sammanhang. Bandet har fördelen av att starta sist. Bra refräng.


Som mellanaktsnummer får ni höra Linda Lampenius violin till ackompanjemang av svenska trion Gentlemen.

Inga kommentarer: