lördag 3 mars 2012

Melodifestivalen 2012: Thorsten och Top Cats till final


Andra Chansen kallas för Melodifestivalens "blodbad". Det är en bra beskrivning och nervositeten var påtaglig hos samtliga åtta. Slutligen blev det Thorsten som vann över Sean Banan. Med sig till Globen fick Thorsten  och Revolutionsorkestern sällskap av rockabilly-bandet Top Cat,s som segrade över Timoteijs schlager-etno.

Duell 1 stod mellan Dynazty – "Land of Broken Dreams" och Top Cats – "Baby Doll"
Min favorit var helt klart Dynazty. Bra rockröst men hela Värmland röstade på sina rockabillykillar i Top Cats.

Duell 2 stod mellan Andreas Johnson – "Lovelight" och Timoteij – "Stormande hav"
Beatlespop mot etnoschlager. Jag höll en extra tumme för Timoteij och det hjälpt.


Duell 3 var vuxenduellen dvs Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern – "Jag reser mig igen" och Lotta Engberg och Christer Sjögren – "Don't Let Me Down". Mina sympatier var delade 50/50. Trots att Thorsten kom av sig två gånger påverkade det inte tittarna som föredrog dramaskådis framför dansbandsduon Lotta & Christer.


Duell 4 var duellen för de under myndighetsåldern. Sean Banan – "Sean Den Förste Banan" mot Youngblood – "Youngblood". Humorbidrag och bling-bling vann över dansande stomp-pop.

Foto: Lilian & Tor

Inga kommentarer: