tisdag 9 maj 2017

ESC 2017: Kvällens meny inför Semifinal 1


Ikväll är möts Finland och Sverige. Nej - det är inte ishockey. Det är semifinal 1 i Eurovision Song Contest. Det är en landskamp mellan många länder då 18 bidrag ska reduceras till 10 finalister. Räkna med glädje och besvikelse bland artister och fans.

Vilka kommer då att ta sig vidare i denna semifinal? Jag vågar mig på en gissning, baserat på 'hjärna'. Skulle 'hjärtat' rösta hade Tjeckien varit i final.

1. Sverige: Robin Bengtsson 
Först ut på rullbandet är Robin. Tack vare koreografin blir det en bra öppningslåt. Personligen berörs jag lika mycket/lite av "I Can't Go On" som en portion IKEA-köttbullar. FINAL.

2. Georgien: Tamara Gachechiladze
"Keep The Faith" är en fläkt från en svunnen tid. Det är gammaldags drama-schlager med modulationer, körsång och dramatiska gester. Hur ofta tillreder vi egentligen en söndagsstek med gräddsås nuförtiden? Ganska sällan. Inget fel på vare sig maträtten eller låten men nya recept kommer dagligen.

3. Australien: Isaiah
Att "Don't Come Easy" går till final beror enbart på krassa fakta. Söta 17-åriga killar funkar oftast och det blir poäng från (det unga) folket. Jury ger poäng eftersom man vill behålla Australien i tävlingen och trots att man kraftigt bör ifrågasätta landets europeiska placering. Kommer du ihåg vad du åt till lunch idag? Knappt. Det gäller även detta sångstycke. FINAL.

4. Albanien: Lindita
Tycker lite synd om Lindita. Hon hade haft större chans om "World" varit i semi 2. Nu försvinner låten bland alla konkurrerande vokalekvilibristiska sångerskor och på menyn blir bidraget som en trist ost-och skinksallad med rhode islandsås.

5. Belgien: Blanche
Kvällens största frågetecken trots att"City Lights" figurerat bland vinnaraspiranterna. Modernt anslag och med en sångerska vars mörka röst sticker ut. Tyvärr har låten tappat anhängare i samband med repetitionerna och nu är frågan om det blir en överkokt eller spänstig fiskanrättning. Jag håller på den senare och säger FINAL.

6. Montenegro: Slavko Kalezić
Eurovisionen ska innehålla en dos av galenskap och utflippade bidrag. Tack Montenegro! "Space" är en avdankade discodänga som Alcazar nobbade. Slavkos roterande fläta bör imponera på alla hårdyrkare. Varning för viss falsksång och för en översaltad montenegrinsk skinka.

7. Finland: Norma John
"Blackbird" är ett sömnpiller som trots allt berör i all sin enkelhet. Stilig koreografi och jag beställer en sjötunga med smörig vitvinsås. FINAL

8. Azerbajdzjan: Dihaj
Trenden med slickade låtar framförda av barbiedocks-stöpta tjejer är bruten. Hurra! "Skeletons" framförs av en artist med tuff attityd, iförd en säckig målarrock. Befriande med ett nummer som inte försöker vara vackert. Jag förstår inte hästhuvudets roll men ge mig ett saftigt kycklingben så bryr jag mig inte. FINAL

9. Portugal: Salvador Sobral
Tänk att få höra musik som vore det 1940-tal. "Amar Pelos Dois" sjungs på portugisiska och bara det väcker sympati. Enkelheten och Salvadors framförande skapar kvällens gulligaste bidrag. Som en vacker, skir bakelse. FINAL

10. Grekland: Demy
Grekland - mitt favoritland gör mig sååå besviken. "This is Love" är en jobbig, standard-discodänga och Demy röst lever inte upp till förväntningarna. Här finns inte den minsta touch av grekiskt tonspråk, något som vanligtvis varit en framgångsfaktor. Cypern ger säkert stödröster men jag dissar denna geggiga moussaka. Tog sig till final trots allt.

11. Polen: Kasia Moś
"Flashlight" är en bortglömd låt från en icke-publicerad James Bond film. Bra sångerska men jag känner mättnad på dessa stora, wailande röster. Schnitzel med tjock panering kanske passar i Polen men inte mig. Tog sig till final

12. Moldavien: Sunstroke Project
Saxsound i repris från Eurovisionen i Oslo då bandet också deltog. Tyvärr är årets låt inte samma glädjepiller som "Run away" var 2010. "Hey Mamma" är som gröt med saftsoppa men eftersom bidraget sticker ut så tror jag på FINAL.

13. Island: Svala
Refrängen har fastnat i skallen sedan ett par veckor. Ett positivt tecken men trots detta känns "Paper" som ett osäkert kort, ungefär som sushi. Vissa dagar suktar jag efter tydliga, enkla smaker. Andra dagar kräver smaklökarna en mustig gryta. Tror att det är sushidag ikväll så därför FINAL.

14. Tjeckien: Martina Bárta
"My Turn" är min absoluta favorit i semi 1. Snygg, elegant, melodiös ballad. Som bubblande champagne och små delikata ambassadsnittar. Tyvärr tror jag inte det räcker för final men jag hoppas jag har fel.  

15. Cypern: Hovig
Ingen Eurovision utan Thomas G:son. Rocklåtar är en bristvara i år och "Gravity" är bland det närmaste vi kommer. Tydlig vers, refräng och stick och det underlättar för TV-tittare som hör bidragen för första gången. FINAL.

16. Armenien: Artsvik
Armenien brukar sällan missa en finalplats mycket beroende på den armeniska diasporan. "Fly With Me" är enahanda utan tydlig vers och refräng men jag erkänner att låten har något suggestivt i sig. Menymässigt är det som en förrättssoppa där man väntar på att huvudrätten ska komma på bordet. FINAL.

17. Slovenien: Omar Naber
Omar är åter på "brottsplatsen". Han tävlade i Kiev 2005 men kom inte vidare till final. I år representerar "On My Way" smörsång i bästa Barry Manilow anda. Nostalgi i 70-tals anda och då passar en plankstek perfekt. Akta er för eventuella träflisor.

18. Lettland: Triana Park
Lettland gör ett gott försök med att modernisera tävlingen med sitt elektroinfluerade bidrag. Som sista låt ut borde "Line" ha en viss fördel men trots sångerskan spektakulära frisyr och den hippieflummiga ljussättning blir resultatet som en urvattnad neonfärgad paraplydrink.

Bra att komma ihåg är att 50% är juryröster och 50% telefonröster och dessa grupper är inte alltid överens.

Inga kommentarer: