fredag 7 mars 2014

Melodifestivalen 2014: "Busy, busy, busy analyzing the songs..."

Jag är definitivt inte "busy, busy doing nothing at all". Har 20 personer som kommer på Mello-lunch, så det gäller att inte smita från spisen. Mellan varven har jag ändå läst "expertanalyserna". Med tanke på alla negativa skriverier (inklusive mig själv) så har vi trots allt ett finalfält som är riktigt intressant och det underbara är att ingen expert har en aning om vem som vinner. Oj var det spekuleras om Sanna Nielsens vinst men vad vet jag. Är ju "busy, busy, busy frying chicken for lunch".

Ska jag nu fortsätta vara kritisk så finns det en sak som jag verkligen undrar över. Hur mycket av musiken får vara förinspelad? I år känns det som att vi närmar oss playback-nivån. Fick faktiskt vatten på min kvarn när jag såg att Alcazar sjungit in snuttar av andras finallåtar, i a cappella version - för att visa att Alcazar KAN sjunga! Bra gjort!



Några +/- analyser av finalfältet:

Plus:
+) Genusaspekten. Ifjol var det nio manliga bidrag och Louise Hoffsten. I år har vi fyra solokvinnor, fyra solomän och två grupper. Kan knappast bli mer jämlikt!
++) Tempoväxlingar. ca 50/50 mellan ballad och up-tempo
+++) Två låtar på svenska av tio får väl anses acceptabelt i detta sammanhang. Men oroa er inte. Linus Svenning och Panetoz lär knappast får högsta betyg av internationella jurygrupperna.

Minus:
-) De tre ynglingarna YOHIO, Anton, Oscar. Men var är de männen? Linus Svenning och Panetoz har många år kvar innan de kvalar in i kategorien 'män'.
--) Scenkläder = svart-svart-svart. Efterlyser färg, glitter och paljetter. Alcazars discokula får godkänt men i övrigt behövs nya stylister för samtliga artister.
---) Balladträsket (Sanna Nielsen, Ellen Benediktson och delvis Helena Paparizou) versus 'dansa-jojo-på-bekostnad-av-sången' (Anton Ewald och Oscar Zia).



Så till dagens fråga - vem vinner? Mitt svar är: Ingen aning men jag tror det står mellan Sanna, Helena och Ace. Oberoende av hur det går för Ace Wilder så har hon lyckats. Låten må vara glömd om en veckan men hon har skapat årets slogan.. "Busy, busy, busy doin' nothin' at all" kommer att fortsätta leva sitt eget liv.

Foto: JP

Inga kommentarer: