lördag 26 januari 2013

Danska barfota-Emmelie till Eurovisionen 2013

Danmark har en vinnare och jag är enig med danska folket: "rätt låt som vann". Emmelie De Forest sjöng "Only Teardrops" ackompanjerad till toner av en (i mina öron) irländskklingande flöjt. Grattis! Jag tror att Danmark har säkrat en finalplats 18 maj.

Barfota och lagom rufsig i håret slog Emmelie ut välansade Eric Saade-kopian Mohammed Ali samt schlager-Simone, som hade influerats av både Charlotte Perrelli och Helena Paparizou vad gäller musikgenre (schlager, dvs Perrelli), klänning och danssteg (Perrelli + Paparizou). Vinnarlåten är skriven av rutinerade Lise Cabble, som bland annat skrev danska vinnarlåten 2011:  "New Tomorrow" med gruppen A Friend In London.

I en tidigare intervju läser jag att Emmelie De Forest' första konsertminne var när Nana Mouskouri uppträdde i Aarhus och Emmelie gav blommor till henne (http://fandalism.com/deforest). Kan man ha ett bättre minne? Knappast. Önskar att jag också hade Nana som start på mina egna konsertupplevelser.

För övrigt kändes det som att nivån på de danska bidragen var något lägre än de senaste åren. Det var för många bedagade, programmerade Eurodiscolåtar i samma tempo. Skönt att en låt som avviker tar hem segern.

(Photograph courtesy of Bjarne Bergius Hermansen, dr.dk)




Source: dr.dk

Inga kommentarer: