onsdag 28 april 2010

Josh är Storbritanniens hopp i Eurovision Song Contest

Josh Dubovie är Storbritanniens representant i Oslo och hans låt ”That Sounds Good To Me” är skriven av de Brittiska popgiganterna Pete Waterman, Mike Stock och Steve Crosby. Josh passade på att debutsjunga den slutliga versionen av sin låt i samband med förra helgens Pre-Eurovision event i Zaandam-Amsterdam. Direkt efter framförande fick jag möjlighet att intervjua honom och få hans egna kommentarer till låten och ESC i allmänhet. Ifjol stod musikalgurun Andrew Lloyd Webber för bidraget och det gav landet en hedervärd 5:e plats. Josh medger att han känner en viss press på sina 19-åriga axlar.

Många har väntat på att få höra hur ditt bidrag egentligen ska låta. Hur kändes det att äntligen få framföra din slutliga version av “That Sounds Good To Me”?
Jag är otroligt glad över att låten äntligen är på plats och publiken gav ett fantastiskt gensvar.

Vad är skillnaden mellan låt nu och den du framförde i brittiska finalen?
Kompositörerna Waterman, Stock och Crosby skrev en låt som skulle fungera för sex olika artister. När det blev klart att jag vann så har de skrivit om låten och anpassat den till mig och min röst. Man har också lagt till ett tuffare beat i bakgrunden.

Känner du dig mer komfortabel med den här versionen?
Ja absolut. Nu känns det att det är min låt istället för någon annans. Det är otroligt viktig att jag och låten hör ihop i ett så pass viktigt sammanhang som Eurovision. Jag hoppas också att alla andra ska gilla den nya versionen.

Hur är det att jobba tillsammans med superkända låtskrivare som Stock, Waterman och Crosby?
Det är en ära och ett privilegium. De har väl cirka 200 hits bakom sig vilket är ett fenomen i sig. Jag har haft en fantastisk tid fram tills nu och jag hoppas få chansen att jobba med dem även i framtiden.

Hur kommer din show att bli i Oslo – blir den annorlunda än i den brittiska finalen?
Produktioner och scenframträdandet är helt nytt. Vi kommer att ha full styrka på scenen, dvs. 6 personer som sjunger backing vocals och dansar. Hela scenytan används och vi kommer att ha olika nivåer som vi rör oss emellan. Dessutom ska vi använda vindmaskinen!

Blir det några fler promotion resor förutom denna till Amsterdam?
Kommande helg är det en motsvarande Pre-Eurovision på The Shadow Lounge i London. Egentligen skulle jag vilja besöka att medverkande länder i Eurovision men det är praktiskt omöjligt. Min förhoppning är att det åtminstone blir några till. Jag har också en del TV-framträdanden inbokade.
(Här på fotot poserar Josh med Nederländernas Sieneke)
Har du tid för nåt annat just nu?
Nej det har jag inte. Mitt fokus är 100% Eurovision och kommer så att vara fram till den 29 maj.

Har du följt Eurovision under tidigare år?
Ja det har jag har fått mer fokus på tävlingen sedan jag började sjunga för tre år sedan. När jag var barn brukar vi sitta framför TV i vardagsrummet och speciellt minns jag Katarina and The Waves. Eurovision är för mig en positiv tillställning och jag är otroligt glad att få representera mitt land i år.

Har du någon favorit ESC låt eller artist?
Katarina and the Waves som jag nämnde tidigare och även “Waterloo” med ABBA. Och jag älskade verkligen fjolårets vinnarlåt med Alexander Rybak. Det är en verklig kvalitetslåt som går direkt ”under your skin” och man kommer ihåg den. Jag träffade Alexander i samband med vår uttagning och jag hoppas träffa honom igen i Oslo. Han har ju vunnit tävlingen och det är alltid bra att kunna utbyta erfarenheter.

Ifjol var det Jade som representerade Storbritannien och det gick väldigt bra för henne. Känner du någon prestationspress?
Absolut. Jade bröt isen och höjde kvalitén tillsammans med Andrew Lloyd Webber och de gjorde det mycket bra. Vem vet vad som kommer att hända i år. Det handlar ju om hur folk röstar under finalkvällen.

Storbritannien är ju en av ”The big four” vilket innebär att ni inte behöver kvalificera er. Är det en fördel eller nackdel?
Det är en fördel att vara garanterad finalplats men också en nackdel att inte synas och höras i någon semifinal. Det kan innebära att de som röstar bara får en chans att höra låten.

Tack till Josh för denna intervju, som gjordes av Lilian runt midnattstimmarna mellan 24-25 april.
Lycka till i finalen i Oslo!



Foto: Lilian, JP

Inga kommentarer: