torsdag 28 april 2016

Eurovision 2016: Plus och minus med tävling på hemmaplan

Om det vore ett vanligt Eurovisionsår med bara några dagar innan avresa så skulle jag vara rätt upptagen med packningsbestyr. Men 2016 är inget 'vanligt' år eftersom tävlingen sker på hemmaplan i Stockholm. Det absolut största fördelen är att jag slipper fundera över vilka kläder och skor som passar för olika väderlekar, tillställningar och huruvida det blir övervikt på planet eller ej.


Vilka är då de andra fördelarna?
- Jag kan vara låtsasbesökare i min egen hemstad men ända sova i egen säng.
- Jag hittar överallt och kan hjälpa andra besökare som tappat orienteringen.
- Koll på prisläget och behöver inte byta till annan valuta.
- Vet exakt vilka taxibolag som går att lita på.
- Inget slår ändå lättnaden över att slipper packa.

Vilka är nackdelarna?
- Färre än jag trodde men nog är det ändå lite trist att inte ha ett nytt land att komma till.
- Nöjet att botanisera bland den lokala mat- och dryckeskulturen.
- Överraskningarna som kan inträffa när man går vilse i en ny stad.
- Klimatet - ingen risk för frostskador, i alla fall i de sydligare breddgraderna.

Hej, hej Globen, Hovet och Annexet. Ses snart. Vi som jobbar kommer att tillbringa en hel del tid i dessa byggnader.

Höll på att glömma en stor fördel. Det är lätt att fixa naglarna ifall de kraschar under ESC-
veckorna. Just nu är de i alla fall nygjorda.

Foto: Lilian

Inga kommentarer: