lördag 10 januari 2015

2015 - årets första iakttagelser och funderingar

2014 avslutades i vacker blek vintersol. Ett gott tecken? Med tanke på det som hänt i Frankrike de senaste dagarna så finns det anledning att tvivla men någonstans måste vi ändå tro att allt ont leder till något gott. Je suis Charlie!

"Normal is boring"
Att tillbringa jul och nyår hemmavid i Stockholm känns ovanligt men man måste variera sig för upprepningar riskerar annars att bli normen, oavsett var julen firas eller inte firas.
Jag tycker julen är almanackans mest överreklamerade period men något som måste ”överlevas”. I år Stockholm - nästa år någonstans i världen. 

Nyårslöften med ångerrätt
Champagnen bubblar och fyller kroppen med välbehag. Att i det skedet lova något kan vara förrädiskt. Rekommenderar därför det ska ingå 30 dagars ångerrätt i alla nyårslöften. Jag har inte avgett några men funderar på några små förändringar hos mig själv.
1) bli gåsaktig = negligera vad omgivningen tycker. Det dränerar energi som kan användas till annat.
2) påbörja inskolningen till excentrisk tant. Jag håller helt med Camilla Thulin som säger att tanter är jättebra. Är man fyllda 50 är det bara löjligt att kallas "tjej". Dags att återerövra tantbegreppet, låta de excentriska sidorna utvecklas och jag är övertygad om att livet då blir mer spännande.


Trendig, snygg och hipp?
Såg en kille på Stureplan häromdagen som verkade tror han var en riktig tuff snygging. Vad han inte hade tänkt på, och som borde resultera i en besvärande rodnad ner till anklarna, var att han hade prislappar kvar under skorna, dessutom röda sådana. Ops - där fick den hippa attityden slagsida. Vad lär man sig av detta – glöm inte att ta bort prislapparna när ni shoppat, oavsett det är på rea eller inte.


Design kräver sin målgrupp
Jag hittade en jättefin kappa som var precis i min stil och färg, dessutom på rea. Jag provar storlek 36 som satt perfekt men utbrister spontant: "Den måste vara felsydd. Det är något konstigt med ärmarna". En vänlig försäljare hör mig och förklarar att det är helt normalt för detta svenska designmärke. Jag ser skeptisk ut och hon förklarar att deras plagg riktar sig till en speciell målgrupp. Jag kan förstå att man vill nischa sig men varför välja en målgrupp "med exceptionellt smala armar"? Hur kommersiellt gångbart är det? Kan konstatera att jag har hyfsat normala armar och tillhör därför "fel" målgrupp för det hypade designmärket. 

Otrendigt och oemotståndligt
Medan snöslasket vräker ner på utsidan kan man värma sig med att lyssna på Stevie Nicks senaste album.  Hon har öppnat kassavalvet och "24 Karat Gold" innehåller tidigare outgivet material från 1969-1995. Otrendigt – kanske - men oemotståndligt. Eller som Stevie Nicks uttrycker det: "Each song is a lifetime. Each song has a soul. Each song has a purpose. Each song is a love story…"


Foto: Lilian, Teija

Inga kommentarer: