söndag 22 april 2012

Det är bäddat för toppstrid i Baku



Med strid menar jag att det kommer att bli tufft i kampen om toppositionerna. Efter att ha hört och sett 23 bidrag live i samband med Eurovision in Contest i Amsterdam är ovissheten total. Kvalitén var över förväntan och efter lördagens show kan jag plocka ut en handfull potentiella vinnarkandidater. Då återstår ytterligare 19 bidrag som vi inte sett och hört på scen. Jag tror inte det blir någon klockren promenadseger för något land, även om t.ex. Jedward från Irland är laddade till tusen.



Ruth Jacott och Cornald Maas  var värdar inför en publiken på 1400 entusiastiska fans som fick uppleva en tre timmars show som gav både försmak och mersmak inför Baku. Ruth representerade Holland 1993 och hon möttes av ett massivt jubel när hon framförde sin låt "Vrede".


Många av låtarna och artisterna är betydligt bättre än det som jag hört på inspelningarna. Till exempel Malta, Lettland, Schweiz och Frankrike. Österrikes Trackshittaz har jag totalt negligerat tidigare och visserligen har jag inte ändrat åsikt om ”Woki mit deim Popo” men jag är inte lägre säker på att de åker ut med skurvattnet i semifinal 1.



"You And Me" med Hollands Joan Franka har charmat mig från början men nu har den stigit ytterligare några grader. Det är alltid intressant att iaktta publikreaktioner och applådfrekvensen. Ska man dra någon slutsats av detta så ligger Pastora Soler från Spanien bäst till. Hennes låt "Quédate conmigo", som är skriven av bland annat Thomas G:Son, imponerade verkligen. Vilken röst! Det kan man också säga om Albaniens Rona Nishliu men där finns nog inga vinstchanser i sikte trots att hon har en fantastisk håruppsättning. Innan hon entrar scenen borde det utgå en tinnitusvarning men till försvar ska sägas att hon i alla fall sjunger rent.  

Rumäniens bidrag heter "Zaleilah" och är namnet på en dans som gruppen Mandinga själva hittat på. Det här är faktisk ett unikt bidrag. För första gång medverkar två kubaner i Eurovision Song Contest. Gruppen berättar att de har varumärkesskyddat dansen och jag skulle inte bli förvånad om den blir en sommarfluga. Och kanske firar vi Eurovisionen i Bukarest 2013?

Deltagarlistan hade några smärre ändringar i sista minuten. Ukraina och Georgien uteblev medan Moldavien kom med stället. Pernilla Karlsson från Finland stod förtjänstfullt för det Nordiska inslaget.

Tidigare under dagen samlades ett stort uppbåd av internationell press för intervjua artisterna. Intervjuerna kommer att publiceras successivt.

Foto: Team Radio Intenational

Inga kommentarer: