söndag 5 april 2009

Vilka låtar går vidare från semifinalerna till finalen 16 maj?

Förra söndagen var jag i Rinkeby. Jag skulle skriva ett reportage därifrån med anledning av en skrivarkurs som jag går just nu. Givetvis passade jag också på att spana efter lite nytt till min Eurovision outfit i Moskva! Det kanske är hit jag ska styra kosan för att handla ytterligare schlager-skor.... Vad tycks om dessa?

Efter att ha lyssnat och begrundat och även tittat på samtliga videos, så har jag fått några klara favoriter bland årets Eurovisions bidrag. Därmed inte sagt att det är just dessa som klarar sig vidare till finalen. Det är ju endast 10 från varje semifinal som får vara med och leka i finalen. Ryssland och "The big 4" (Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Spanien) är direktkvalificerade, så av 42 bidrag ska det till slut bli 25.

Här är mina finalister - återstår att se hur fel/rätt jag hade. Eftersom jag egentligen vill ha 11 bidrag från varje semi så garderar jag mig med en reserv i varje heat. Låtens startordningen är inom parentes:

Semifinal 1, 12 maj, 18 bidrag tävlar:
1.Sverige (5)
2.Armenien (6)
3.Andorra (7)
4.Turkiet (9)
5.Israel (10)
6.Bulgarien (11)
7.Island (12)
8.Rumänien (14)
9.Malta (17)
10.Bosnien-Hertzegovina (18)
Reserv: Finland (15)

Semifinal 2, 14 maj, 19 bidrag tävlar:
1.Kroatien (1)
2.Serbien (4)
3.Polen (5)
4.Norge (6)
5.Danmark (9)
6.Azerbadjan (12)
7.Grekland (13)
8.Albanien (16)
9.Ukraina (17)
10.Estland (18)
Reserv: Ungern (11)

Bland videoklippen är Moldavien helt outstanding! Vill ni få en déjà vu av gympasal, dansuppträdande och filmteknik a la 60-tal eller motsvarande, så har ni en högtidsstund att se fram emot!

Detta konstverk är inte från Egyptens pyramider utan från tunnelbanestationen i Rinkeby.


Våren gör sin påmind. Dessa blommor hittade jag i Årsta på Slätbaksvägen.

1 kommentar:

Sofia sa...

Kul att Du varit ute i mina gamla trakter i Rinkeby!

Kramar Sofia P

P.S Rouvas är snygg men kommer aldrig hålla D.S