lördag 28 mars 2009

Finns det schlager-feeling på Kungliga Operan?

Smycken för en operadiva. Maria Callas utstyrsel i "La Traviata"

Opera ligger ju i tiden och vad passar då bättre än ett besök på Kungliga Operan i Stockholm. Jag ville ju gärna se om det fanns någon schlager-feeling bland kulisserna i denna anrika kulturella högborg. Tack vare Sten och Ingemar fick jag möjlighet att lyssna till hovsångerskan Nina Stemmes fantastiska sopran. Hon hade nog kunnat ge Malena Ernman en match i Melodifestivalen. Nina höll sig dock till Wagner och Verdi och det var gott nog. Fredrik Kempe får nog fila på sina låtar om han ska ha en chans att ens nå i närheten av dessa två kompositörsgiganter.

Som extra bonus hann jag också se vandringsutställningen ”Maria Callas & Swarovski: Jewels on Stage” som har visats i Guldfoajén på Operan under februari och mars. ”La Divina” Callas (1923-1977) var helt övertygad om att hennes framgång delvis berodde på den kristallsmyckade krona som hon bar när hon debuterade i Verona 1947 i operan ”La Gioconda”. Kronan var designad av familjen Marangoni i Milano, med kristaller och pärlor från Swarovski . Med tiden blev stenarna en del av Callas varumärke och hennes lyckobringare. Sedan 1999 ingår Marangoni i Swarovski-koncernen och man har fortsatt att leverera smycken till världsstjärnor som t.ex. Elton John, Madonna, Nicole Kidman.

En av mina favoritböcker handlar faktiskt om Maria Callas, denna mytomspunna grekisk-amerikanska operalegend. Jag kan å det varmaste rekommendera ”Greek Fire” av Nicholas Gage. Den handlar om Callas’ förhållande med redarkungen Aristoteles Onassis. Kärlekshistorien fick ett olyckligt slut för Callas. Hon blev övergiven av Onassis sedan han fått upp ögonen för en före detta presidentfru - Jacqueline Kennedy.


Skor för en schlager-diva. Jag är sååå lycklig över mitt inköp idag!

Detta guldbälte hade gjort succé i Moskva. Callas bar det i operan "MacBeth"

PS: Har fått några nya favoriter bland eurovisionsbidragen. Polen och Island bidrar med tävlingens snyggaste ballader och som extra bonus får vi dessutom riktiga, rejäla modulationer på slutet.
<

2 kommentarer:

Roger sa...

Vissa skriver om schlager skor och guldbälten , vissa om morötter!

kusinirene sa...

Man vill ju TUGGA på de där skorna - fantastisk hubbabubbafärg! Bra köp