lördag 10 maj 2014

Eurovision 2014: Vem vinner? Minirecension av finalisterna

Vi ser fram emot en rafflande, spännande omröstning ikväll. Blir det Österrikes skönsjungande skäggiga dam, Hollands lågmälda country, förhandstippade Armenien, sympativinst till Ukraina eller hamnar vi tillbaka i Sverige? Ja - det kan ju också bli en 'skräll' och ett otippat land tar hem segern.

Men först en hälsning till alla finalister och vänner, oavsett var ni befinner er.


Här är låtordningen för ikväll och min kommentarer om dem. Vill ni förhandslyssna så går det bra på www.eurovision.tv/page/timeline#Final

1. UKRAINA: Mariya Yaremchuk "Tick-tock"
En av få låtar som har en hook som fastnar. Bra poplåt i detta sammanhang och ett bra öppningsnummer. Men stackars karl som måste snurra runt i hjulet bakom Mariya.

2. VITRYSSLAND: Teo "Cheesecake"
Framöver blir det andra efterrätter på menyn för min del. Ostkakor kommer för alltid att vara förknippade med denna mediokra låt. 

3. AZERBADIJAN: Dilara Kazimova "Start a Fire"
Supersnyggt nummer, bra sångerska men det tänds inga eldar hos mig. Könlöst.


4. ISLAND: Pollapönk "No Prejudice"
Lättviktig, färgglad, trallvänlig brittpunk. Budskap är solklart - alla är lika mycket värda. 

5. NORGE: Carl Espen "Silent Storm"
Vackert och känslosamt men jag blir inte kär och du är inte ’my type of man’ Carl Espen.

6. RUMÄNIEN: Paula Seling & OVI "Miracle"
Här är beviset på att mirakel inte kan genomföras på 3 minuter. Den hackiga refrängen ger mig stressymptom och det hysteriska agerandet på scenen framkallar schizofreni.

7. ARMENIEN: Aram MP3 "Not Alone"  
Bra dramalåt framförd av en blek sångare som inte lever upp till förhandsfavoritskapet. Jag känner inte ens igen honom från videon.

8. MONTENEGRO: Sergej Ćetković "Moj Svijet"   
Jag förstår inte ett smack av språket men det spelar ingen roll. Dessa balkanballader är en lisa för själen. Jag smälter obönhörligen. Numret ackompanjeras av en rullskridskoåkande 'isprinsessa' - helt i onödan.

9. POLEN: Donatan & Cleo "My Slowianie"
Jag tänker osökt på forna tiders ammor men har svårt att tro att det är ett framtidsyrke i moderna Polen. Jag fattar ingenting.

10. GREKLAND: Freaky Fortune feat. RiskyKidd "Rise up"
Energiskt, enerverande och småfalskt men låtens monotona rytm sitter som ett klister i skallen.

11. ÖSTERRIKE: Conchita Wurst "Rise like a phoenix"
Enda låten i hela startfältet som ger mig GÅSHUD! Vilken röst, vilken maffig låt. Jag vill åka till Wien på Eurovisionen nästa år.

12. TYSKLAND: Elaiza "Is it right"
Tyvärr tjejer – det känns inte rätt. Ni kan nog passa bra i ett eftermiddagsprogram på TV, Bingolotto eller liknande.


13. SVERIGE: Sanna Nielsen "Undo"
När proffsen sjunger håller publiken andan. Sanna visar tydligt var Eurovisionsdiscokulan ska hänga. Här är sången i fokus utan en massa tramsande runtomkring.

14. FRANKRIKE: TWIN TWIN "Moustache"
Helknäppt på gränsen till parodi. Bara för att det sjungs på franska blir låten bättre än den egentligen förtjänar. Jag kanske ska skaffa mustasch trots allt.


15. RYSSLAND: Tolmachevy Sisters "Shine"
Bakgrundsmuzak som passar utmärkt i hissar och varuhus. Snällt, melodiöst och blekt.


16. ITALIEN: Emma "La Mia Città"
Energiskt och småfarligt. Jag gillar den tuffa attityden och låten känns ovanligt modern i årets startfält.

17. SLOVENIEN: Tinkara Kovač "Round and round"
Bra men anonymt. Jag förstår att flöjten är Tinkara fasta punkt i livet men här är den mest i vägen.

18. FINLAND: Softengine "Something Better"
Vilken askungesaga dessa pojkar får vara med om. Bra jobbat. Borde vara en fördel att ni är ensamma i er indie-genre. PS! jag har satsat 10 euro på att ni kommer topp-4.

19. SPANIEN: Ruth Lorenzo "Dancing in the rain"
Smäktande, traditionell ballad som jag inte kan motstå. Jag bli småförälskad och för en stund glömmer jag vårt kylslagna vårväder.

20. SCHWEIZ: Sebalter "Hunter of stars"
Glatt visslande tog sig Sebalter med fiolen till final. Sött på något vis och passa bra när man vill fly från verkligheten och vardagens vedermödor.

21. UNGERN: András Kállay-Saunders "Running"
Min första favorit i år men den har dalat på listan. Bra sånginsats, tragisk text om barnmisshandel men det är något som saknas i scenframträdandet.

22. MALTA: Firelight "Coming Home"
Trallvänligt och klämmigt med country feeling. En riktig bilkörarlåt. Inte alls så tokigt.

23. DANMARK: Basim "Cliche Love Song"
Perfekt låt för alla under 7 år. Sjunger man ”skuba duba dabda dididaj” borde man kunna räkna hem en dagissuccé.

24. HOLLAND: The Common Linnets "Calm After The Storm"
Tänk att en låt kan vara så bra utan att det händer någonting. ”Less is more”. Heja Holland!

25. SAN MARINO: Valentina Monetta "Maybe"
Traditionell Eurovisionsschlager som överlevt sig själv. Valentina är en jätteduktig jazzsångerska och betydligt intressantare i den genren. Det anskrämliga snäckskalet bakom sångerskan förstår jag mig inte på. Kanske är hon rädd för att regnet ska ta sig in i arenan.

26. STORBRITANNIEN: Molly Smitten-Downes "Children of the Universe"
Det råder en hype kring Storbritanniens bidrag och visst har låten en klo, men den övertygar inte mig. Efter halva låten orkar jag inte höra mer om ”power to the people”.


Photo gallery credits: EBU
Sander Hesterma, Thomas Hanses

Inga kommentarer: