onsdag 2 juni 2010

Bröllop, Jazzfest och Matfestival

Återkomsten till Stockholm efter Eurovision Song Contest gör att man abrupt kastas in i ett annat evenemang. Bröllopet. Inte mitt utan det kungliga mellan Victoria och Daniel. Lysningen är avklarad och svenska folkets present är överlämnad i form av 1000 kristallglas. Sveriges Bioodlare har överräckt 100.000 bin, så nu är honungen till frukostteet säkrad. Varje radioprogram verkar ha en daglig rapportering om senaste nytt på bröllopsfronten. Stackars brudpar – jag tror att många av oss är uttråkade innan de hunnit fram till altaret.

Den 6 juni är Sveriges nationaldag och då förväntas vi bli lite norska till vår karaktär och gå man ur huse med flaggorna i högsta hugg. Kanske vore det idé att försöka sälja de flaggor som vi inte blev av med i Oslo.

Samma dag startar en två veckors LOVE-festival som ska pågå fram till bröllopet den 19 juni. Viss Eurovision touch kommer att skådas i form av Alexander Rybak, Carola och Melodifestivaldeltagaren Amy Diamond som får vara hedersgäst på ett stort barnkalas. Jag undrar hur länge någon kan räknas som barn. Amy är ju trots allt 18 år och myndig. http://www.lovestockholm2010.se/

Själv kommer jag med satsa på Stockholm JAZZ fest som går av stapeln 10-12 juni. Smart att förlägga festivalen en månad tidigare. Fredagen kan bli en riktig höjdare med bl.a. China Moses och Kool & The Gang. Mer info finns på http://www.stockholmjazz.com/

Just nu pågår ”Smaka på Stockholm”. Tanken att vi ska strosa runt i Kungsträdgården och proväta olika restauranger och till detta inmundiga öl och vin. Allt serverat på engångstallrikar med plastbestick och drycken i platsglas. För mig känns det som en variant på Vattenfestivalen. Jag kommer inte att låta mig imponeras förrän man börjar använda riktigt porslin och riktiga glas. Må så vara från IKEA. Papper och plast i kombination med mat går bort.

Foto: Posh24.se, Stockholm Visitors Board, Stockholm Jazz, Lilian

Inga kommentarer: