tisdag 5 juni 2007

Svensk nationaldag och EM kvalmatch i fotboll

Förändringens vindar blåser. Vem hade trott att Sverige skulle införa 6 juni som röd och ledig dag i almanackan. Så skedde ifjol men då var jag inte hemmavid och införande drog mig obemärkt förbi. Svenskarna har väl sneglat västerut och varit lite avundsjuka på norrmännen som tar firandet av 17 maj på stort, men glatt, allvar och med partystämning på Oslos gator. Firande 6 december i Finland är nog mer allvarligt på riktigt allvar.

Oavsett svensk nationaldag eller ej så ska jag gå på mitt livs andra fotbollsmatch, kvalet mellan Island och Sverige på Råsunda. En gång för många år sedan var jag på en EM-match i Bryssel mellan Sverige och Belgien. Som ni förstår så väljer jag mina matcher ytterst noga – det duger inte med vad som helst! Med tanke på händelserna förra veckan under matchen mellan Danmark och Sverige så har jag fått rådet att inte springa in på planen och inte dricka 15 starköl. Jag förstår inte hur det är möjligt att får i sig så mycket vätska utan att bo på toaletten. Kanske var killen som sprang in på planen helt enkelt kissnödig och fick akut bråttom. Förhoppningsvis är Islänningarna ett fredligt folk. Men det har väl ingen betydelse så länge det finns huliganer med slagsmål som hobby. Då slåss man mot dem som råkar vara närmast. Säkerheten lär i allafall vara skärpt så det ryker lite extra skattemedel igen.

Om ni befinner er i Stockholm och är sugen på grekisk mat så kan jag å det varmaste rekommendera Restaurang Faros. Den ligger på Sofiagatan 1 på Söder. Igår åt jag de godaste lammkotletter jag nånsin smakat och då inkluderar jag alla de koteletter som jag ätit i Grekland genom åren.

I dag ska jag gå och kolla om det röda grekiska vinet Hellenic Portraits (druvor: Limnio och Cabernet Sauvignon. Pris: 79.-. Varunr: 97680) har anlänt till Systembolaget. Egentligen skulle det ha kommit i fredags i samband med lanseringen av juni månads nyheter men leveransen blev försenad. Men jag väntar så gärna och med stor spänning. Det är inte varje dag det går att få tag på ett grekiskt vin i Sverige, som dessutom fått ett bra omdöme. Och är ekologiskt odlat. Trevlig solig svensk nationaldag.

Inga kommentarer: