fredag 17 februari 2017

Melodifestivalen 2017: Mjölk är okej men vilken ska vi köpa?


Mainstream mellanmjölk. Deltävling 3 är både svårtippad och jämn. Inga bottennapp. Alla låtar är faktiskt helt okej. Å andra sidan är det heller ingen artist och låt som sticker ut eller glänser tillräckligt för att aspirera på vinnarplatsen. Därför blir det extra svårt att recensera men skam den som ger sig.

1. Robin Bengtsson – ”I Can’t Go On” 
Låtskrivare: David Kreuger, Hamed ”K-One” Pirouzpanah, Robin Stjernberg
Låter nutid och åter igen Justin Timberlake. Förmodligen inte sista gången vi hör Robin. Önskar bara att jag inte behövde se. Det är något som inte stämmer – jag får inte ihop rösten med personen.
Mitt betyg: Som ett okänt chokladmärke från Lidl - kan kanske vara god om man vågar köpa den. Importmjölk från okänt EU-land.

2. Krista Siegfrids – ”Snurra min jord”
Låtskrivare: Krista Siegfrids, Gustaf Svenungsson, Magnus Wallin, Gabriel Alares
Rösten, Kristas säkerhet på scen, koreografin, scenografin - det hänger ihop. Sen var det detta med låten. Jag letar och analyserar men kan tyvärr inte hitta kopplingen. Låten är kvar på jorden medan Krista vill nå en högre sfär med sitt framförande. Plus att hon sjunger på svenska.
Mitt betyg: Experiment med husmanskost i modern, förfinad tappning. Finländsk Österbottnisk låglaktos mjölk. 

3. Anton Hagman – ”Kiss You Goodbye”
Låtskrivare: Christian Fast, Tim Schou, Henrik Nordenback
Söt pojke med gitarr och trallvänlig låt. Livsfarlig med andra ord. Problemet är att jag tröttnat vid halva första refrängen och vill att Anton fortsättningsvis enbart ska sjunga versen.
Mitt betyg: På menyn står ”flat bread” för det låter trendigt men i praktiken är det en helt vanlig pizza. Fettfri mjölk. 

4. Jasmine Kara – ”Gravity”
Låtskrivare: Anderz Wrethov, Jasmine Kara
Jag tänker osökt på blondinen för förra veckan och gläds över att det finns tjejer som litar på sin kapacitet utan ett foto i megaformat bakom ryggen. Jag har alltid småbeundrat Jasmine Kara för att hon vågar vara egen både vad det gäller musik och stil. Med hennes karaktärsfulla rösta hade jag hoppats på ännu mer egenhet men detta är trots allt en favoritlåt i startfältet och jag håller tummarna för att vi ses igen.
Mitt betyg: Som en chilikryddad cheviche. Gillar du inte rå fisk eller räkor så tänk Bailey's, Kahlúa, rom, mjölk.

5. Owe Thörnqvist – ”Boogieman Blues”
Låtskrivare: Owe Thörnqvist
3-ackordslåt i typisk boogie-woogie stil. En Thörnqvist-kopia på ”Varm-korv-boogie". Låten är helt korrekt och Owe håller vad han lovar och jag gillar munspelsriffet. Jag är mest förundrad över varför han deltar i Melodifestivalen? Medan låten fortgår börjar jag fundera över 30-talets etikettsregler inom herrmodet. Ops – det var visst ett annat TV-program och där var 3 minuter slut.
Mitt betyg: Ser jag fram emot nästa repris med Hercule Poirot. Månne den serien visas i Kiev…? Gammaldags mjölk. 

6. Bella & Filippa – ”Crucified”
Låtskrivare: Peter Hägerås, Mats Frisell, Jakob Stadell, Filippa Frisell, Isabella Snihs
Tänk First Aid Kit med nedtonad country-feeling. Lite småbarnsligt och klämkäckt-tramsigt men det finns potential och låten växer. Måste reflektera över att man sneglat på Hollands Eurovisionsbidrag 2014 med Common Linnets.
Mitt betyg: En blandad påse smågodis – lite surt, lite sött, lite salt plus några geléhjärtan. Sojamjölk. 

7. The Fooo Conspiracy – “Gotta Thing About You”
Låtskrivare: Robert John ”Mutt” Lange, Tony Nilsson
Taktmässigt är detta kvällens låt där foten börjar röra sig från början. Åter igen önskar jag en radio istället för en TV. Snälla någon – ta bort detta pojkdansande. En dåligt betald koreograf har tagit fram några gamla moves från lagret och killarna är för unga för att protestera.
Mitt betyg: Fredags-taco med myspys. Caffe Latte mjölk. 

Foto: SVT
Kollage: Lilian

Inga kommentarer: